Fendt 820
Heb je nog een paar goeie blooper foto's of video's? Help mee!
Iedereen heeft 'm wel eens vastgereden. Het overkomt de beste.
Meld je eenvoudig aan voor deze website en maak elke week opnieuw kans op een geldprijs! De 5 meestbekeken van de week worden namelijk beloond!
Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste reactie
Reacties
haha ja, pootbandje nog om! haha
Links tikken is omkeren, naar rechts tikken en het oranje lampje gaat aan en hij blaast naar de ingestelde snelheid. Naar voren en naar achteren is gewoon versnellen en vertragen met de hand.
En als je een voorlader hebt ? dan heb je die hand die je nu gebruikt bij de joystick van voorlader, das toch onhandig met omkeren enzo ? Of is daar en combinatie bij mogelijk ?
de hendel gebruik je in het land en het rijpedaal gebruik je op de weg! is beter voor de vario en het brandstofverbruik. Daarnaast werkt het een stuk makkelijker
dat is verschillend per persoon.. ik rij nooit op tms op de weg, alleen gebruik ik het wel eens in het land als je zegmaar op kopakker stationair wilt rijde en keren, je machine laat zakken en dat trekker dan naar bepaalde snelheid en toeren gaat.. dan gebruik ik het wel.
ik tik pook alleen ff terug als ik gas er af heb gehad met de reden dat trekker niet zelf hoeft terug te regelen, of dat die direct weer teveel snelheid gaat maken. bijvoorbeeld je komt op een rotonde af, en je rijdt erop.. ff iets terug tikke dat je motor ietsje meer toeren kan laten maken en trekker niet direct gaat versnellen.
bij de omkeer tik ik nu ook elke keer. je kan ook ff snel cruise er voor paar sec opgooien. of wat makkelijker is, de Memo functie instellen. dat is een functie dat de trekker naar een ingestelde snelheid gaat als je de omkeer gebruikt. handig bij voorlader bijvoorbeeld. je komt aanrijden gooit omkeer erin, en trekker gaat automatisch elke keer naar zelfde snelheid achteruit zonder verdere handeling. of vooruit. dit is los van elkaar in te stellen
hier zit camera mee aan de achteruit vast. gaat super! niks geen schokkende beelden. aanradertje..
ja dat zijn ook aparte situaties
normaal gesproken gebruik je het rijpedaal op de weg omdat je dan minder aan het regelen en afremmen bent op de vario (pook). Dat zorgt voor extra slijtage in de variobak.
Rij altijd op cruisecontrol, op 53 en zelf het motortoerental regelen. Zit op de 900 II een mooi knopje dat je het gas vast kan zetten. Tik je de rem aan, gaat het gas eraf en de cruisecontrol ook. Dan gaat de motor naar stationair en regelt de vario vanzelf wel terug. Alleen door terug te tikken kun je afremmen op de motor dus vario. Heeft wel of geen TMS niks mee te maken.
Meeste krijgt de vario te verduren als je omkeert op standje 3 of 4 met aardig wat toeren. Remt hij eerst af op de motor en vervolgens snel weer versnellen. Bij de een 930 kun je dan wel pieken van 400-500 bar halen. als je met dumper en wat gas in eens achteruit wil in groep 2. In groep 1 ga je zo al 100bar omlaag. Weet wel een 930 te lopen met 11000uur met de eerste vario, 340pk op de aftakas en 370 op de motor. Zit een vaste chauffeur op, andere trekkers liggen ze er bij 8-9 duizend uit met minder pk's. TMS is nog nooit gebruikt op die trekkers, alleen een keer met dumperen op hobbelig land met TMS bediening op de joystick, zodat het gas niet zo nerveus is.
Die hoge druk in de vario is funest. Zijn altijd keerringen stuk, nooit een ander onderdeel stuk gehad in de vario. Omkeren met beleid en de groepen goed gebruiken is erg belangrijk. Komt alleen wel een gereficeerde bak in omdat ze de bak op locatie niet repareren. Is maar een simpel dingetje dat stuk is, alleen hebt er wel veel werk van.
Maar hoe zit het eigenlijk met een motorrem? Want dan remt de motor de wielen, dus via de vario. Is dit niet schadelijk?
Zijn het nooit nodig, alleen vraag ik me af hoe dat dan zit. Of is dat niet schadelijk omdat er geen piekdrukken zijn? Want afremmen op de vario is denk ik vooral schadelijk omdat het juist veel piekdrukken zijn ofniet?
Anders als de hellingen niet te stijl zijn gewoon met de rem afremmen zodat de motor niet te hoog in toeren komt.
zo is idd eens goed te zien hoe je met zo'n stick werkt