Fendt 930
Heb je nog een paar goeie blooper foto's of video's? Help mee!
Iedereen heeft 'm wel eens vastgereden. Het overkomt de beste.
Meld je eenvoudig aan voor deze website en maak elke week opnieuw kans op een geldprijs! De 5 meestbekeken van de week worden namelijk beloond!
Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste reactie
Reacties
Haha ja inderdaad. 300 meter per uur rijden is geen pretje. Vooral niet toen we eerst zo'n 6 hectare zouden doen op deze manier
De bovenste 80 cm van onze grond is veengrond, en altijd heel erg nat en weinig draagkrachtig. het doel van het spitten was zoveel mogelijk wit zand door het veen te mengen om meer draagkracht te creƫren. We hebben ergens anders grond waar gemengwoeld is, dat is nu super beste grond. We kwamen met de Fendt helaas niet verder dan 110cm diep, te weinig wit zand. We hebben een poging gedaan met een 330pk challenger, maar die kwam ook maar net tot 130cm.
Haha maximaal vermogen he:P denk dat die Fendt zo'n 55 liter per uur verstookt. De challenger bij poging 2 kwam aan 60 liter per uur haha. De Magnum liep maar 1000 toeren, die verbruikte vrij weinig zo.
Nouja dat ding had net zoveel pk's als de 930, die gaf 330pk aan de waterrem, maar hij trok wat beter door. Hij reed 500 m/u ipv 300 en hij kwam tot ongeveer 1.30m diepte(soms net niet). hij kon de maximale diepte eigenlijk net niet goed genoeg aan. Maar de reden waarom we zijn gestopt is dat zelfs op 1.30m niet genoeg wit zand omhoog kwam, het was te duur om toch maar door te gaan met de kans dat het niet zou helpen
Ik heb zelf ook een aantal jaren met een diep spitter gewerkt, had toen 160/170 pk ter beschikking, en als het moest gingen wij ook tot 1,25 meter en dat ging toe ook altijd goed, wij hadden overigs de spitter gewoon in de hef hangen....
Oh kijk, dat is het werk, welke breedte nam je mee dan, want dit is 3 meter, die krijg je met 170 pk niet rond op die diepte
Maar als je tot 1,50 meter wilt laten spitten kom denk toch met een rups kraan aan het werk, maar ik vraag mij dan wel af of je hier mee vastigheid mee terug krijgt.
En het zal toch weer een aantal jaren duren voordat de grond weer goed op peil is, met het diep spitten is zeker grond slechter gemaakt dan verbeterd.
Wij draaide altijd op 540 toeren, ook al als er een breekbout knapte kon je alles beter in de hand houden, en de machine liep gewoon een stuk rustiger.
Ook op die diepte van 1 meter, die kleinere spitters konden het wel goed aan op 1000 toeren...
En de spitters waar wij toen mee werkten was veel al eigen bouw...
Werkte wel zeer goed...
Ja maar dan zou je dus weer de helft van de snelheid moeten rijden, want die snelheid komt wel ergens vandaan.. als je de aftakas de helft langzamer laat draaien zal de overbrenging bij de spitmachine 2x groter moeten zijn voor dezelfde snelheid.. Per saldo dus niks beter
Ik vraag me af of het daaraan ligt, want ik heb de Fendt echt lopen slepen met de Magnum, de Fendt slipte helemaal niks. Dus de Fendt kon al zijn kracht kwijt aan de spitmachine. Bovendien reed de Fendt 300 meter per uur met dat ding, de Challenger reedt 500 meter per uur omdat hij geen lagere versnelling had. Ook nam hij nog ff 20cm meer zand mee. Ik denk puur dat het aan motorinhoud ligt, daar komt namelijk het grote koppel vandaan dat dat ding had.
Ik vroeg al aan Cor van Werven of hij niet toevallig de trekker van H. van Oosten kon krijgen, een dikke 400pk Case haha. De aandrijving van de spitmachine is maximaal 400pk, dus een stx 600 mag ook niet haha
De Fendt reed ook zo zacht mogelijk denk ik? We hadden het er iig over dat we de spitmachine graag dieper wilden zien gaan, maar zelfs met de maximale diepte ingesteld op 115cm moest er nog vaak worden opgeheft omdat het toerental te ver inzakte. Bij de challenger hebben we de diepte gewoon op maximaal gezet en toen hoefde hij maar zo nu en dan iets te heffen, maar hij deed over het algemeen dus wel 15cm dieper zeg maar
okee is duidelijk, in ieder geval dit is iets wat je niet dagelijks ziet zo!