Fendt gecrasht door foutief gebruik vario???

Deze Fendt is beschadigt door foutief gebruik van de joystick aldus de politie.
Hoe moet ik dat dan verklaren? Belangrijkste is dat de chauffeur, weliswaar behoorlijk gewond, het er levend heeft afgebracht.

Dit topic is ook zichtbaar op het Prikkebord

boerlover

Bijlages

(klik om te vergroten)

Fendt gecrascht met meststrooier.

(klik om te vergroten)

heftig

Reacties

arjanvw
Niet veel meer van over... schrach test goed doorstaan dus!😉
trean
Foutief gebruik hendel. Dus de verkeerde kant op bewogen waardoor de omkeer werd geactiveerd ipv de cruise control.
Dan wil de trekker van 50? Km/h vooruit naar 20?km/h achteruit. Dat gaat goed als de aanhanger niet mee remt. Bij 10 km/h moet je al oppassen met omkeer gebruiken zonder te remmen.
@trean en daar zit geen beveiliging voor op en hij gooit de bak de andere kant op?? Onze Deutz begint te piepen en gooit hem in de vrij als je tehard van voor naar achteruit wil, en dat is gewoon een basic powershiftbak
trean
@ronald-deutz-fahr dat weet ik niet bij deze series. Ik heb het nog nooit geprobeerd bij snelheden boven de 10 km/h met een fendt vario.
Ik weet wel dat mf 7400 ERRor weergeeft als je de hendel onder het stuur omgooit bij hoge snelheden, die rijd dan gewoon door.
+12
cs-agrar
Quote Reactie van @ronald-deutz-fahr:
Onze Deutz begint te piepen

tja...
@cs-agrar das nog altijd beter als je Fendt ik de toestand van de foto, of welk merk dan ook... 😉
+2
ronald73
Stevige vangrails
StevenBomers
Trekker moetst uitwijken voor een auto die niet aan de kant ging en door de slinger die hij maakte met die stuurbeweging tegen de rotswand aan geklapt en geschaard
walker1
Veel te hard gereden op dat bergweggetje zal de oorzaak wel zijn.
+5
Persoonlijk denk ik hoe weet de politie dat sinds wanneer hebben zij verstand van trekkers meestal snappen ze er geen hol van
+1
Fendt926Driver
Alles is beveiligd bij fendt bij joystick gebruik. Omkeer werkt alleen onder de 10 kmh en cruise control gaat ook eerst afremmen of versnellen met mate.
ik denk eerder wat @StevenBomers zegt
StevenBomers
@Fendt926Driver wil het gehele verhaal hier wel plaatsen als mensen er belang bij hebben
Fendt926Driver
@StevenBomers als je het zo kopieren kan mag het om dit te verduidelijken. Maar ieder zijn eigen mening.
walker1
@StevenBomers Ja ben wel benieuwd. Ik neem aan dat je een artikel van internet hebt wat je zo kan plaatsen?
StevenBomers
@walker1 de zoon van de man die dat ongeluk heeft gehad zit bij de zoon van goede vrienden van ons in de klas. Zodoende kreeg ik het verhaal horen
weurding
@StevenBomers is dit in nl gebeurd dan/
StevenBomers
@weurding nee duitsland
Farmer_
@StevenBomers In de krant stond toen erbij dat hij uit moest wijken voor een Auto.
walker1
@Farmer_ ik moet ook wel eens uitwijken, maar meestal ziet mijn spul er daarna niet zo uit. Ligt dus echt niet alleen aan een auto die niet aan de kant wilt.
Farmer_
@walker1 In bergachtig gebied kan het raar lopen met zo'n lading achter de trekker, Maar moet toegeven, zo'n zware trekker ervoor met luchtremmen op de wagen zal er toch wel wat meer gespeeld hebben.
cs-agrar
Quote Reactie van @walker1:
ik moet ook wel eens uitwijken

jij woont ook in bergachtig gebied?
StevenBomers
@Farmer_ dat heb ik hierboven ook gereageerd
+3
hans1980
Wel handig zo kan er direct nieuwe variobak in
Sanderrr
@hans1980 Ik denk niet dat je die nu nog nodig zal hebben 😅
+3
weideboer
Je hebt in iedere geval geen discussie over total loss of een opknappertje
wotan2
Zoals ik het van een ander forum begrepen heb; vario rijders gebruiken vaak alleen nog de rijhendel om te versnellen of te vertragen. Wil men stoppen word de rij hendel teruggetrokken tot men stil staat, rempedaal word niet gebruikt. Gevolg: trekker remt af maar de aanhangerrem word niet geactiveerd, waardoor deze vrolijk door duwt, met als mogelijk resultaat als op de foto's.
+1
Fendt926Driver
@wotan2 onder welke steen heb jij gezeten?
Alles wat mensen op andere fora zeggen klopt?
Als jij een vario met de rijhendel stil wilt zetten. Al is het met de kale trekker heb je 50 meter afremweg nodig. En heb je het idee dat de bak omhoog komt. Laat staan met 30 ton erachter. Dan is je vario met 1 jaar kapot. Dus daar klopt helemaal niets van
geerts 88
@Fendt926Driver nou dat hoor ik hier vaak genoeg vario s van verschillende merken vroeg kapot Door alleen af te remmen via vario
Fendt926Driver
@geerts 88 klopt maar als je er niet mee kunt werken stuur je de jongens toch ook er niet mee op pad.

Bij mijn oude loonwerker heeft een stageloper in 2 weken een powershift pakket om zeep geholpen door een 25 kuubs transport tank alleen op de powershift af te remmen.
dus het onkundig gebruik is van alle tijden
adriaan33
@Fendt926Driver als je met een hydrostaat rijdt zoals een hakselaar merk je ook dat je de rempedaal niet gebruikt.
mike_v
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
Dan is je vario met 1 jaar kapot.

En toch zijn er genoeg verkopers/vertegenwoordigers van diverse merken die zeggen dat je gerust mag remmen op de Vario, zonder dat dit slecht is voor de Vario zelf.
Fendt926Driver
@mike_v met beleid en natuurlijk bijremmen is alles mogelijk. Maar het zit niet lekker in de trekker met alleen afremmen op de vario.
Ritchie
@wotan2

Dan rem je puur af op de bak, lijkt me niet dat ie dat heel lang volhoud? Rijd verder niet vaak met een Fendt Vario, rijd altijd met vario's van Claas en JD, maar ik vermoed dat 't ook niet zo fijn rijdt.
Fendt926Driver
@Ritchie wat ik wel hoor van de jongens van de loonwerker met een new holland voor de 30 kuubs transporttank dat als ze op het pedaal rijden en dus gas los laten de tank als het ware de bak gaat aandrijven omdat je de trekker iets laat uitrollen en niet direct bijremt.
daarom zit nu meestal de john deere weer voor de transport tank
Ritchie
@Fendt926Driver

Tja als ik met de Claas met een volle kipper van 'n 30 ton rijdt, dan laat ik de trekker ook dikwijls uitbollen zonder de rem te gebruiken. Je rijdt daar toch gewoon mee zoals je met een automaat rijdt?
Fordje4600
@Fendt926Driver hebben wij geen last van
StevenBomers
@wotan2 Door af te remmen op je vario dmv rijhendel terug te trekken help je lekker je vario om zeep dus mensen die dat doen moeten ook een trap onder het hol hebben
+2
cs-agrar
Quote Reactie van @StevenBomers:
dus mensen die dat doen moeten ook een trap onder het hol hebben

welnee, geld moet rollen
brabo
Quote Reactie van @StevenBomers:
dmv rijhende

hebben jullie het nu over dat kleine (golfbal) stikje ?
dat wordt toch in bijna geen enkele fendt vario meer gebruikt, op elke zit toch wel tms opgebouwd zeker
+1
Fendt926Driver
@brabo alle fendt rijders van de eerste series die alleen maar met de joystick konden rijden blijven ook vaak op een fendt met tms op de pook rijden.
zelf rij ik alleen met voorlader werk op tms daarna schakel ik weer om op vario pook. Op de pook rijdt zuiniger dan met tms is mijn mening
brabo
@Fendt926Driver Hier 10 jaar terug ook met dat pookje mogen beginnen, maar jaartje later de ombouw laten doen naar de tms. Nadien pookje nooit meer aangeraakt.
deutzisthebest
@brabo

Nadeel van de tms is dat de trekker wel gaat remmen op de bak uit zichzelf, weliswaar gecontroleerd door de computer maar toch ben ik er geen fan van. Ik rij ook zuiniger zonder tms.
hans1980
400 vario serie die gaan niet kapot als de beruchte 818-820
walker1
@boerlover heb je alleen foto's of hoort er ook nog een artikel bij?
+1
John Deere 8345r
@walker1 ulm-news.de/weblog/ulm-news/… hier staat het in.
de politie had de schade rond de 90000 geschat maar denk eerder het dubbele (misschien nog wel meer) aangezien de trekker al total los is
+1
walker1
@John Deere 8345r Trekker is total loss en mogelijk heeft de meststrooier ook nog schade. Voor 90.000 euro heb je geen nieuw spul terug. Maar een verzekering gaat meestal van de dagwaarde uit. Ik kan zo aan de foto's niet inschatten hoe oud en hoeveel uur deze Fendt heeft.
+1
Jasperfendt
@walker1 Eerste 700 series kunnen ook al weer heel wat uurtjes gedraait hebben
walker1
In het artikel lees ik niks over verkeerd gebruik van de vario? Trekker zou hebben moeten uitwijken voor een auto, daarbij in de slip geraakt zijn en daarbij is ook de aanhanger los geraakt.
Het kan uiteraard waar zijn dat die auto niet aan de kant wou, maar als je daardoor dit voor elkaar krijgt, dan valt die trekker chauffeur ook wel wat te verwijten.
ford4610
Je kan er nu wel makkelijker uit.
van Ittersum
Toys for boys die trekkers. Duurt echt niet lang meer en de minimale leeftijd wordt gelijk getrokken met de overige weggebruikers. Het spul is te groot om dit materiaal te bestempelen als boereinventaris. Snelheid is gewoon te hoog tov de veiligheid
Aris v Deelen
@van Ittersum Waar staat dat de bestuurder van deze trekker 16 was?
van Ittersum
@Aris v Deelen nergens maar je weet net als mij dat het gewoon te link is. Wilt u wachten op de eerste dodelijke slachtoffer omdat deze machines geen kinderspeelgoed meer is. waarom altijd de put pas dichten als het kalf verdronken is? Dat moet je voor blijven , scheelt enorm veel nieuwe regels....(kijk maar naar de fosfaatgedoe, had voorkomen kunnen worden).
trean
@van Ittersum gaat hier over een 56 jarige man....
Met het huidige T rijbewijs en meer controle op 40 km/h en grote maatregelen tegen trekkers die 50 rijden los je veel op.
Als je met de auto, motor of brommer veel te hard rijdt wordt die toch ook in beslag genomen. Waarom doen ze dat bij trekkers niet.
+4
JD 6430 The Best
@trean 50 rijden is niks mis mee, je moet alleen goed weten wanneer je 50 kán rijden.
trean
@JD 6430 The Best 50 is op sommige plekken nog te doen, maar sommige trekkers kunnen ook wel 60/65 en jcb en vredo highspeed gaan richting de 75. Dat moet je niet willen voor de omgeving.
van Ittersum
@JD 6430 The Best dat is juist het probleem, kon iedereen dat maar inschatten, in uw optiek zou er dan nooit meer ongelukken zijn, niet echt een slimme opmerking van u dus
Fendt926Driver
@van Ittersum ik rij bijna altijd met mijn eigen trekker die 50 kan. Waar mogelijk rij ik dat anders langzamer. Had het er laatst met een loonwerker over die alle trekkers had begrensd op 4p kmh. Toen ik zei dat een chauffeur die dan te hard rijdt als het niet kan er een trap onder moest hebben zei hij. Dan blijf ik aan het trappen........
jehan
@Fendt926Driver verstandige loonwerker huub ..die laatste kilometer vreten diesel
trean
@jehan idd 50 is leuk zonder vracht. Met vracht ben je meestal net op snelheid en dan kan je weer in de remmen.
Als je een rechte brede weg hebt van 5 kilometer kan het uit. Maar het vreet banden en rem voeringen.
En de bandenspanning moet zo hoog dat je het land niet moet willen ivm met verdichting.
En als je op een rustige N weg 50 rijdt is het bijna onmogelijk voor auto's en vrachtwagens niet om je in te halen. Met 40 redden ze het wel.
DualPower
@van Ittersum Te groot of te snel is onzin. Ongelukken met auto's gebeuren meermaals per dag en zullen ook met landbouwvoertuigen blijven gebeuren. Dat kun je nooit terugbrengen naar 0. Ook niet door verlagen van gewicht of snelheid of het verhogen van de minimumleeftijd.
+1
pokke-tommie
Gisteren een paar ritjes meegereden met onze loonwerker met z'n Fendt 936 en een 4-assige 36kuubs tank. Vol kwam de snelheid net niet aan de 40kmh; leeg ruim 60kmh. Verschil zit in het feit dat de trekker bij volle tank vermogen te kort komt omdat vgl. de chauffeur de gestuurde assen van de tank weer hoognodig uitgelijnd moeten worden!!!! Het lijkt wel of de tank weer in'"hondegang" rijdt; kost natuurlijk veel vermogen en diesel. Dit uitlijnen doen ze soms wel twee keer per jaar.
Maar ik vraag me toch ook echt af of hier de veiligheid niet in het geding is met deze snelheden?
Valt wel mee zegt de chauffeur ik hou rekening met andere weggebruikers, ja ja!
geerts 88
@pokke-tommie uitlijnen doe je toch vaker dan 2 keer per jaar
jehan
@pokke-tommie 60km met zon tank die vraagt dus ook om ongelukken
walker1
@pokke-tommie Met een 936 nog vermogen tekort... Grote kans dat het met 36 m3 tank ook dik boven de 50 ton uit komt.
fendt308-driver
@walker1 met 200 pk en 55 ton kom je nog op gang. 360 pk moet het toch zeker lukken
rubenv
@pokke-tommie heb een tijd met een 3assige dumper gereden maar die lijnde ik weekelijks wel een keer uit.al stond er 1 as scheef merkte je t al verschrikkelijk trok gelijk stuk zwaarder.
t lijkt me dat bij zon tank t ook wel vlot te doen is
+1
Ties6210
Tja daar sta je dan met je 722, wel mooie wielgewichtjes
walker1
@Ties6210 dat is ook meteen het enige wat nog heel is 😄
+1
Ties6210
@walker1 ik zou zeggen snel overzetten die handel
fendt2015
@Ties6210 klopt
J-93
Hmm... Fendt dus niet genoeg zelf getest voor in productie nemen van die serie. 😁

Balen! Hopelijk komt de bestuurder er boven op!

Heb je nog een paar goeie blooper foto's of video's? Help mee!

Iedereen heeft 'm wel eens vastgereden. Het overkomt de beste.

Meld je eenvoudig aan voor deze website en maak elke week opnieuw kans op een geldprijs! De 5 meestbekeken van de week worden namelijk beloond!

Lid worden is heel eenvoudig!