Fendt 106 S - Koppeling werkt niet meer
Goede avond,Ik heb vandaag de nieuwe aanwinst opgegaald, een fendt 106s, waarbij de koppeling niet werkt. Als ik het pedaal in druk, geeft ie geen tegen druk. Vloeistofkoppeling werkt wel goed. Heeft iemand enig idee welk deel ik open moet maken? Waarschijnlijk blijft de plaat vast zitten, en ontkoppelt die niet.
Fotos van het gedeelte dat open moet mag ook
(Foto is de desbetreffende trekker)
Bijlages

(klik om te vergroten)
Heb je nog een paar goeie blooper foto's of video's? Help mee!
Iedereen heeft 'm wel eens vastgereden. Het overkomt de beste.
Meld je eenvoudig aan voor deze website en maak elke week opnieuw kans op een geldprijs! De 5 meestbekeken van de week worden namelijk beloond!
Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste reactie
Reacties
Het bedienen van het koppelingspedaal van een FENDT-100-serie-trekker gaat opvallend licht. Merk je desondanks niet iets van de vrije slag op het pedaal of kun je bij wijze van spreken het pedaal helemaal met je pink indrukken? (Dat zou wijzen op een kapotte drukgroep).
Als de drukgroep niet kapot is, en dan vervolgens over vastgekleefde plaat te spreken, die kun je weer los krijgen door (op veilige plek, bijvoorbeeld in een weiland) rond te gaan rijden en zo nu en dan de koppeling in te trappen en zeer krachtig te remmen. Devastgeplakte plaat wil dan wel weer eens losschieten.
P.S.: Wat heeft de verkoper ervan verteld?
dan moet hij wss door de midden op die plek ga daar mee bezig is de eerste stap olie aftappen van de versnellingsbak/achterbrug ander komt die uitlopen bij het delen
sucses
fendt-oldtimer.de/index.php/…
Zie je het druklager wel opschuiven als je het pedaal indrukt ?
Ik zit te denken aan een loszittende schuifmof (waar het druklager op zit) dit zit met een spie op de as waar de vork op zit ; of een kapotte drukvinger (s) in de drukgroep
Hoeveel vrije slag heb je op het pedaal ?
Zo niet ; zal er toch een operatie moeten volgen zoals @marc102 ook zegt om te kijken wat er precies met de plaat en/of drukgroep loos is .
Staat er soms geen kruip of hooglaag of voor achteruit handel niet goed?
Want als de as draaid dan zou je zeggen dat de trekker wel hard zou moeten kunnen rijden
Of moet het aftappen van onderen? (Foto 2) en dan via 1 of 2?
Alvast bedankt
Ik zou de 2 pluggen die je aanwijst op de foto eruit draaien ; vaak zitten aan deze aftappluggen magneetjes , kun je gelijk ook mooi schoonmaken .
Als je de olie aftapt heb je kans dat er eerst drab c.q . bezinksel mee uitloopt .
Als je de olie er weer in wilt doen , laat je deze bezinken en vul je b.v. 5 liter minder in en vul je 5liter nieuwe bij ( of je ververst de bak + achterbrug = een geheel ; inh is meende ik ong 25 liter )
sucses verder met de reperatie !
1 en 2 zijn verschillende ruimtes maar zijn wel verbonden door openingen ( olie kan heen en weer stromen )
Wel is er maar een vulplug ( vierkant plug maat 14)en er zit dus 1 olie soort in bak/ achterbrug
heb je al geprobeerd om de trekker in de hoogste versnelling te zetten en dat te starten en heel hard gaan te rijden en dan in een keer op de rem te drukken
wij hadden ooit een 102s en daar was pressies het zelfde en wij deden dit en na 2 keer was de koppeling los
Druklager draait ook nog mooi ? Nieuwe plaat , alles mooi schoonmaken en opschuren ben je voor 200 Euris weer klaar !
Ten eerste het lager word gesmeerd ; er zit een vetnippel op de schuifmof , doe je hier vet in word de schuifmof en ook het lager voorzien van vet ( eens per jaar een paar vetspuit-pompjes )
Ten tweede de koppeling c.q. drukgroep gaat vrij licht , het is n.l. een vrij licht koppelingetje (25 cm doorsnee ) dus lager word niet extreem belast .
Dat in deze types fendt een vrij licht (rij) koppeling zit heeft met de construktie te maken ; door bijna verdubbeling van het toerental , word ook het motor-koppel op de (rij) koppeling gehalveerd .
En wat betreft dat een lager van de ene op de andere dag kapot gaat , nou nee , gaat ie eerst wel lawaai maken .
Mijn wiellagers van mijn auto (15 j oud ) ga ik ook niet vernieuwen zolang ze goed zijn (geen buigeluid geven ) en omdat ze morgen kapot zouden kunnen gaan .
@SjoerdHylke sucses met de opbouw ; komt wel goed denk ik !