Fendt 106 S - Koppeling werkt niet meer

Goede avond,

Ik heb vandaag de nieuwe aanwinst opgegaald, een fendt 106s, waarbij de koppeling niet werkt. Als ik het pedaal in druk, geeft ie geen tegen druk. Vloeistofkoppeling werkt wel goed. Heeft iemand enig idee welk deel ik open moet maken? Waarschijnlijk blijft de plaat vast zitten, en ontkoppelt die niet.
Fotos van het gedeelte dat open moet mag ook
(Foto is de desbetreffende trekker)
SjoerdHylke

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

+1
Wimsumar
Beste SjoerdHylke:

Quote:
Als ik het pedaal in druk, geeft ie geen tegen druk.

Het bedienen van het koppelingspedaal van een FENDT-100-serie-trekker gaat opvallend licht. Merk je desondanks niet iets van de vrije slag op het pedaal of kun je bij wijze van spreken het pedaal helemaal met je pink indrukken? (Dat zou wijzen op een kapotte drukgroep).
Als de drukgroep niet kapot is, en dan vervolgens over vastgekleefde plaat te spreken, die kun je weer los krijgen door (op veilige plek, bijvoorbeeld in een weiland) rond te gaan rijden en zo nu en dan de koppeling in te trappen en zeer krachtig te remmen. Devastgeplakte plaat wil dan wel weer eens losschieten.
P.S.: Wat heeft de verkoper ervan verteld?
SjoerdHylke
@Wimsumar verkoper heeft hem een tijd niet gebruikt, en toen wou ie de trekker gebruiken en dood de koppeling niks meer
marc102
@Wimsumar Hoe zit dat bij deze trekkers precies? Ze hebben achter de motor een normale(platen) koppeling en daarachter een vloeistofkoppeling? Waarom zou men dit zo gemaakt hebben?
+1
basia
@marc102

Achter op de krukas zit de vloeistof-koppeling , deze drijft de price-as van de verdeelbak aan ( de verdeelbak is het tussengedeelte dat tussen motor en versnellingsbak zit )
De verdeelbak "verdeeld" vervolgens het motor-vermogen naar de aandrijving van aftakas en de versnellingsbak .
Dus achter op de verdeelbak zit een normale droge enkele koppeling

In dit geval denk ik ook dat door het langere stilstaan de plaat vast "gekleeft" zit en zou ik de tip van Wimsumar opvolgen . Moet gek zijn dat ie dan niet los komt .
+1
SjoerdHylke
@basia ik voel met het intrappen van het pedaal geen verschil voor vrije slag etc. Is er geen klepje dergelijke waardoor ik aan de binnenkant van de koppeling kan kijken?

(PS mijn fendt kennis is 0.0 😉 )
+1
Wimsumar
Beste Marc102:

Quote Reactie van @marc102:
Waarom zou men dit zo gemaakt hebben?

In beginsel fungeert de vloeistofkoppeling als trillingdemper tussen visa/versa motor en (rij)aandrijfgedeelte.

De eerste Fendt-generaties hadden geen "turbomatik":
(Overigens heeft deze wel een verdeelbak naar middenaftakas)

tractorfan.nl/picture/438225/…

Op onderstaande foto zie je de opbouw: motor --Turbomatik--(gewone) rijkoppeling:

tractorfan.nl/picture/815599/…
marc102
@Wimsumar Oke ik begin het te begrijpen, maar wat gebeurt er op het moment dat ik de koppeling indruk? Bedien ik dan de vloeistofkoppeling en de normale koppeling samen of enkel de normale koppeling?
SjoerdHylke
@marc102 De normale koppeling als ik het goed heb. Vloeistofkoppeling valt alleen oneffenheden op. Als ik bijvoorbeeld plat de rem in druk zonder te koppelen, slaat een trekker zonder vloeistofkoppeling af en dat doet deze niet.
(corrigeer me als ik et niet goed heb 😉 )
+1
Wimsumar
Beste Marc102:

Quote Reactie van @marc102:
op het moment dat ik de koppeling indruk? Bedien ik dan de vloeistofkoppeling

Nee, de vloeistofkoppeling reageert alleen op het (motor)toerental. Bij laag toerental is, door de geringere inwendige vloeistofpompwerking veel doorslippen mogelijk. Bij +/_ 1.200 toeren en meer is de centrifugaalkracht die de olie ondervindt zo groot dat de beide koppelingshelften (pompwiel en turbinewiel genaamd) nog vrijwel zonder slip met elkaar draaien.

mvwautotechniek.nl/Motor/Transmissie/…
marc102
@Wimsumar Dus de normale koppeling zit er alleen in om (bij hogere toerentallen) te kunnen schakelen want voor de rest heb je hem niet nodig denk ik? Volgensmij gaan die koppelingen ook jaren mee want ze hebben toch vele malen minder te lijden dan bij een normale tractor?
Wimsumar
Beste Marc102:

Quote Reactie van @marc102:
Dus de normale koppeling zit er alleen in om (bij hogere toerentallen) te kunnen schakelen want voor de rest heb je hem niet nodig denk ik?

Nee, bij iedere schakelbeweging moet je de 'normale' koppeling gebruiken.
Ook heeft de vloeistofkoppeling in principe geen invloed op de slijtage van de 'normale' rijkoppeling. Dat is een hardnekkig misverstand die velen maken door te denken dat een FENDT niet kapot/versleten kan. Nou, kijk maar bij een FENDT-dealer in de werkplaats: De allernieuwste modellen staan er volledig gedemonteerd (en dat is niet om een nieuw lampje in het achterlicht te zetten).
appie1967
Draai het dekseltje tussen de stuurkolom en het versnellingsbak deksel er maar af dat is een rechthoekig plat plaatje met 4 m8 boutjes daar zit de koppeling onder dan kun je wel zien of bij pedaal bediening de koppeling wel vrij komt dus de drukvingers bediend worden en de druktafel iets achteruit gaat zodat de plaat net vrij komt wss zitten de drukvingers vast en komen se niet goed terug en staat de koppeling konstant vrij
SjoerdHylke
@appie1967 Bedankt, ga ik dat dadelijk eens proberen. als de vingers vast zitten, kan ik deze op 1 of andere manier los maken? of zal dat vervangen moeten worden?
+1
basia
@appie1967

Ik heb begrepen dat hij niet "ontkoppelt" dus dat de plaat vast zit , of op een of andere manier niet vrij komt ; en idaad plaatje er af ( 6 m8 boutjes dacht ik ?) en kijken of de drukgroep bediend word .
SjoerdHylke
@basia ja zal ik straks een doen, horen jullie het nog wel
Wimsumar
Beste Sjoerd-Hylke:

Quote Reactie van @SjoerdHylke:
horen jullie het nog wel

Kun je nog met de trekker "op eigen kracht" rijden (door deze in de versnelling te starten) ? Of moet je 'm slepen?
Als de trekker nog wel zelf rijdt, dan zit de drukgroep niet in ontkoppelde stand vast.
SjoerdHylke
@Wimsumar als ik em in de versnelling start, rijd hij wel. maar zit er geen snelheid in. Hij rijd zeer langzaam.
appie1967
Ik weet zo even niet of je de vingers goed zien kan of dat ze net iets te ver achteruit zitten maar ik zou als ik ze kon zien er wat kruipolie op spuiten proberen niet op de plaat maar puur op het scharnierpunt van de vingers en als je er bij kan ze mss met een schroevendraaier of iets dergelijks weer los te drukken en dat blijven herhalen maar ben bang dat het dekseltje net niet niet voldoende zicht bied, je zou ok het pedaal kunnen blijven bedienen na de kruiolie er opgespoten te hebben mss beweegd het iets bij elke bediening en komt hij vanzelf is altijd makkelijker als delen werkt dat allemaal niet
dan moet hij wss door de midden op die plek ga daar mee bezig is de eerste stap olie aftappen van de versnellingsbak/achterbrug ander komt die uitlopen bij het delen
sucses
SjoerdHylke
@appie1967 hoezo zou dan de olie uit de versnellingsbak/acherbrug komen? kan de trekker niet doormidden tussen de vloeistofkoppeling en de tussenruimte? De tussenruimte is toch niet gevuld met olie toch?
basia
@SjoerdHylke

De rij-koppeling zit meer naar "achteren" en als je de trekker splitst om de bij de rij-koppeling te kunnen , moet i.daad de olie uit de bak omdat de aftakas aandrijving ( een deel ) van de aftakas ook uit elkaar gaat en deze zit in de olie .

Mocht je meer willen weten over Fendt , momenteel heb ik hier wel een losse verdeelbak met koppeling op de werkbank liggen . Mag je wel eens komen kijken .
En wat snelheid met rijden beterft ; weet je hoe de dubbele H schakeling werkt ? misschien heb je hem in de lage gearing ?
SjoerdHylke
@basia Ik heb hem in het onderste H-gedeelte zeg maar, maar als ik in de verschillende versnellingen start, merk ik echter geen verschil in snelheid.
Wimsumar
Beste Sjoerd-Hylke:

Quote Reactie van @SjoerdHylke:
Ik heb hem in het onderste H-gedeelte zeg maar, maar als ik in de verschillende versnellingen start, merk ik echter geen verschil in snelheid.

Héééé',.... dat is heel vreemd.
Ondanks dat je dan in de lage gearing schakelt (opstart) , zou je toch snelheidsverschil op moeten merken.
Nou ja, het zal nieuwigheid zijn (anders is er nog ik-weet-niet-wat aan de hand).

P.S.: Zit er onder het handgas nog een "vreemd" hendeltje? Dan zou er een omkeerkoppeling op kunnen zitten (al weet ik ook weer niet hoe deze op de verschillende versnellingsstanden reageert).
SjoerdHylke
@Wimsumar zit geen vreemd hendeltje onder de handgas
marc102
@SjoerdHylke Wat @Wimsumar bedoeld met het vreemde hendeltje is volgensmij hendeltje 115/116 wat verticaal omhoog onder het stuur/handgas kan zitten. Vermoedelijk heb jij dit niet omdat dit een optie is die ik nog maar 1 keer heb gezien.
thefendtfreak
@marc102 @wimsumar Ik weet zo'n 100 serie staan met zo'n speciaal hendeltje, (nieuw type versnellingsbak) en heb me wel eens afgevraagd waarvoor het diende. Heb het wel eens willen uittesten/ uitproberen maar het lukte me niet om de hendel te bedienen, (ging nogal stroef) wat is de functie dan precies? vooruit/achteruit in dezelfde versnelling?
basia
@thefendtfreak

Misschien bedoel je het pookje van hoog/laag ? ( staat op de knop figuurtje van haas/schildpad ?)
Zo rond 1978 zijn bij de 100 serie de bakken vernieuwd d.w.z. de dubbele H schakeling met de versnellingspook verdween en er werd een apart h/l pookje aangebracht .
ook zit de snelgang op een andere plaats en is gesinchroniseert
Wimsumar
Beste TheFendtFreak:

Quote Reactie van @thefendtfreak:
vooruit/achteruit in dezelfde versnelling?

Inderdaad. Het is voor de omkeerkoppeling.

Inschakelen:
Aftakashandkoppeling aantrekken en de aftakaskeuzehendel op de "omkeerstand" zetten. Hierbij ook het hendeltje rechts op het dashboard op EiN, vervolgens de aftakashandkoppelingshendel weer naar voor los laten. Als je nu een vooruitversnelling inschakelt en vooruit rijdt dan verandert de rijrichting door het voetkoppelingspedaal geheel tot onderaan in te trappen en weer op te laten komen. (Hierbij is een hoger pedaaldruk op het pedaal nodig).
marc102
@Wimsumar Zoiets heb ik ook van de eigenaar gehoord. Komt er dus op neer dat je met de koppeling heel makkelijk tussen voor en achteruit kunt schakelen. Vooral bedoeld voor voorlader werk en degerlijke...
thefendtfreak
@Wimsumar weer wat bijgeleerd! ik heb daarstraks eens bij een 5s geprobeerd die ook is uitgerust met het speciale hendeltje. Als ik de aftakaskoppelingshendel naar me toe trek en ik wil de aftakaskeuzehendel schakelen kan ik enkel schakelen tussen 1000 neutraal en 540. De achterste 2 standen het dichtst naar de stoel kan ik niet bereiken. Ik kan de handel niet verder naar achter bewegen dan de 540 stand. Wat doe ik verkeerd? Mvg
marc102
@thefendtfreak Deze 2 gaten kan ik ook niet gebruiken maar dat komt omdat wij deze optie niet hebben. Normaal gesproken heb je alleen 0,540 en 1000
thefendtfreak
@marc102 wat bedoeld @Wimsumar dan met aftakaskeuzehendel? de hendel op jouw afbeelding? als ik de uitleg goed begrijp moet ik de aftakashandkoppeling naar mij toe trekken, de aftakaskeuzehendel omzetten, en het speciale hendeltje bedienen..., het speciale hendeltje krijg ik omhoog maar bij het inschakelen van een vooruitversnelling en ik koppel met de voet dan rijd hij nog altijd vooruit als ik de koppeling los.. in welke stand moet de aftakaskeuzehendel staan om de omkeerkoppeling te gebruiken??
marc102
@thefendtfreak Dat weet ik niet ik heb dit speciale toverhendeltje van de omkeer niet maar als je goed kijkt zie je op de tekening een voet en een koppeling dit zal waarschijnlikl iets ermee te makenhebbeb
thefendtfreak
@marc102 klinkt logisch, alleen kan ik de stand niet bereiken. Mischien hoort er bij zoˆn toverhendel ook een toverspreuk...😀
Wimsumar
Beste TheFendtFreak:

Quote Reactie van @thefendtfreak:
toverspreuk

Nee, 'gewoon' een hartsgrondige krachtterm.
De aftakaskeuzehendel (inderdaad de hendel op de afbeelding die Marc102 heeft geplaatst) moet bij de afbeelding van de voet/koppelingspedaal komen staan (de stand WZ is de wegafhankelijke aftakasstand).
P.S.: Omdat de omkeerstand kennelijk langdurig niet gebruikt is kan het stangenstelsel door roest/vervuiling/tussengeklemd steentje o.i.d. misschien niet in goede stand gekregen worden. De toerentalkeuzehendel schakelt immers sowieso al lastig.
SjoerdHylke
@basia Jij zit in oudega smallingerland?
basia
@SjoerdHylke Ja ; Oudega (SM)
SjoerdHylke
@basia stuur je even een prive bericht
SjoerdHylke
Hoe groot is de vrije slag op de koppeling?
Wimsumar
Beste Sjoerd-Hylke:

Quote Reactie van @SjoerdHylke:
vrije slag

Deze zal/moet enkele centimeters (gemeten boven aan het pedaal) bedragen.
(Vrije slag: Je voelt, met "vingertopkracht'' , dan alleen de weerstand van de veer die het koppelingspedaal omhoog houdt. De vrije slag zorgt er voor dat, bij draaiende motor, het koppelings(drukgroep)lager "los" komt te liggen, anders slijt deze hard).
Na de vrije slag zal een pedaaldruk van 10 `a 15 kilo nodig zijn om de rijkoppeling te bedienen.
SjoerdHylke
@Wimsumar met de pink lukt niet en heb toch het gevoel dat het pedaal normaal werkt
SjoerdHylke
Het pedaal werkt goed, alleen zie ik echter geen verschil dat de platen los komen
SjoerdHylke
Ik heb het dekseltje eraf, en als ik nu de koppeling in druk, begint er vanuit de koppeling Iets te tikken. Iemand idee wat dit kan zijn?
SjoerdHylke
@SjoerdHylke bij een draaiende motor trouwens
+1
marc102
Hier nog een topic op een duits Fendt forum misschien dat je er wijzer van wordt:

fendt-oldtimer.de/index.php/…
+1
basia
@marc102

He , goed ; altijd mooi die duidelijke foto.s

Hier hadden ze ook een loszittende koppelingsdrager , wat ook een TF er hier een keer gehad heeft , met de klacht trillingen in de hydroulik (later bleek trillingen in de aandrijving )

Het was een tf er uit Nij-Beets als ik het goed heb @Mc Fendt
basia
Als ik het goed begrijp , gaat het pedaal heel licht ? Alleen veer spannen ?
Zie je het druklager wel opschuiven als je het pedaal indrukt ?

Ik zit te denken aan een loszittende schuifmof (waar het druklager op zit) dit zit met een spie op de as waar de vork op zit ; of een kapotte drukvinger (s) in de drukgroep
SjoerdHylke
@basia druklager verschijft wel, alleen als ik et pedaal in druk begint ie te tikken.
SjoerdHylke


marc102
@SjoerdHylke ben bang dat je hem ongeacht de oorzaak uitelkaar moet halen.
Wel zonde dat je net jou nieuwe aanwinst los moet gaan halen 😟
+1
SjoerdHylke
@marc102 met deze instelling heb ik hem wel gekocht, maar eerst maar eens kijken wat misschien de oorzaak kan zijn
basia
Beetje moeilijk vanaf hier diagnose stellen , wat er precies loos kan zijn ; je hebt ong 3cm vrije slag op het pedaal ? En dan gaat het pedaal wel "zwaarder" ik bedoel je voelt wel dat er dan iets ingedrukt word (de drukgroep ) ?
basia
Heb de filmpjes gezien ; zo te zien word de drukgroep wel ingedrukt ; maar dat knakkende geluid kan ik zo ook niet verklaren .
Hoeveel vrije slag heb je op het pedaal ?
SjoerdHylke
@basia ongeveer 4 a 5 centimeter
SjoerdHylke
@SjoerdHylke Het is geen knakkend geluid, meer een tik. Niet zoals krakende tandwielen.
basia
Je kunt de vrije slag nog eens afstellen op ong. 2 cm ; en dan nog eens proberen of hij vrijkomt ;hoewel mijn Fendt 106 hier met 5 cm vrije slag nog prima vrijkomt .

Zo niet ; zal er toch een operatie moeten volgen zoals @marc102 ook zegt om te kijken wat er precies met de plaat en/of drukgroep loos is .
SjoerdHylke
@basia dat kan ik van buitenaf doen? Pedaal kan onder dan gewoon verdraaid worden?
basia
@SjoerdHylke

Ja ; stangetje onder treeplank loskoppelen en contramoer lossen en iets indraaien en weer monteren
Welgerap52
Draaid de as die je ziet wel hard als de motor draaid?
Staat er soms geen kruip of hooglaag of voor achteruit handel niet goed?
Want als de as draaid dan zou je zeggen dat de trekker wel hard zou moeten kunnen rijden
SjoerdHylke
@Welgerap52 trekker rijd wel hard, vandaag een uurtje heen en weer et grind pad langs gereden
Welgerap52
Maak eens een nood stop op volle snelheid en vol op toeren eerst de koppeling in en daarna schielijk remmen ( misschien schiet nu de plaat los)
SjoerdHylke
@Welgerap52 heb ik al geprobeerd, maar niks werkt.
+1
SjoerdHylke
Ik heb de trekker in de schuur gezet, en ga hem toch maar uitelkaar halen. Post tussendoor wel wat fotos, hoop em vant weekend doormidden te hebben.
marc102
@SjoerdHylke zeker fotos posten 😉
SjoerdHylke
@marc102 zal ik doen, heb leidingen etc al los gemaakt, alleen nog even wachten op het railtje om het blok te verschuiven.
Wimsumar
Beste SjoerdHylke:

Quote Reactie van @SjoerdHylke:
nog even wachten op het railtje

Kun je mooi even een boekie kijken/lezen 😉

vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…
SjoerdHylke
@Wimsumar men frans is niet zo best, maar heb vandaag dankzij @basia als even gezien hoe het er vanbinnen uit zag😉
Alhoewel is plaatjes kijken ook wel mooi
SjoerdHylke
Werkzaamheden vlotten niet zo snel, dus ben nu pas beland bij de olieaftap. Kan ik dit vanaf boven doen?( foto 1) ik heb namelijk een handpomp die we altijd voor achterbrugolie gebruiken.
Of moet het aftappen van onderen? (Foto 2) en dan via 1 of 2?
Alvast bedankt😉
+1
basia
Hoi SjoerdHylke ;

Ik zou de 2 pluggen die je aanwijst op de foto eruit draaien ; vaak zitten aan deze aftappluggen magneetjes , kun je gelijk ook mooi schoonmaken .
Als je de olie aftapt heb je kans dat er eerst drab c.q . bezinksel mee uitloopt .
Als je de olie er weer in wilt doen , laat je deze bezinken en vul je b.v. 5 liter minder in en vul je 5liter nieuwe bij ( of je ververst de bak + achterbrug = een geheel ; inh is meende ik ong 25 liter )
sucses verder met de reperatie !
SjoerdHylke
@basia kan ik eerst niet een gedeelte uit laten pompen? En daarna de 2 pluggen eruit draaien? en zijn plug 1 en 2, 2 verschillende ruimtes? met 2 verschillende soorten oliën?
basia
Ja , kan natuurlijk ook , olie er uit pompen .
1 en 2 zijn verschillende ruimtes maar zijn wel verbonden door openingen ( olie kan heen en weer stromen )
Wel is er maar een vulplug ( vierkant plug maat 14)en er zit dus 1 olie soort in bak/ achterbrug
SjoerdHylke
@basia ah oke, laatste zal er toch uit moeten via onderen, kan ik dat altijd weg doen en nieuwe in stoppen. Wat voor olie word er aanbevolen?
basia
Transmissie olie 80w90 GL4
SjoerdHylke
@basia Danku zal ik dat dan maar eens gaan bestellen
jorgcorsten
Hallo,
heb je al geprobeerd om de trekker in de hoogste versnelling te zetten en dat te starten en heel hard gaan te rijden en dan in een keer op de rem te drukken
wij hadden ooit een 102s en daar was pressies het zelfde en wij deden dit en na 2 keer was de koppeling los
SjoerdHylke
@jorgcorsten al een aantal keer geprobeerd, staar hierboven ook al vermeld. Toch bedankt voor de reactie
basia
@SjoerdHylke

Nog met de Fendt bezig geweest ?
SjoerdHylke
@basia Heb olie nu af laten lopen, leiding los gemaakt en elektrisch los gehaald. vanmiddag doormidden als het mee zit.
SjoerdHylke
Hier de resultaten:
marc102
@SjoerdHylke Je hebt in iedergeval de oorzaak gevonden 🤔
SjoerdHylke
@marc102 jazeker, hoeft volgens mij alleen maar een nieuwe plaat in. Drukgroep is nog goed, geen beschadegingen etc
basia
Duidelijke oorzaak ! ; Zo komt geen enkele koppeling "vrij " !

Druklager draait ook nog mooi ? Nieuwe plaat , alles mooi schoonmaken en opschuren ben je voor 200 Euris weer klaar !
+2
SjoerdHylke
@basia druklager draait nog zeer goed, morgen plaat bestellen. Alst meezit vant weekend weer rijden💪
+1
RPCounty
@SjoerdHylke bespaar nou alsjeblieft niet op een druklager. Dat kan zo nog prachtig draaien maar kan ook zo gebeurd zijn. Das echt verkeerde zuinigheid.
+3
SjoerdHylke
@RPCounty zolang deze goed is hoeft ie niet vervangen te worden. Zitten geen groeven in en draait bijna zonder weerstand. De trekker gaat geen 2000 uur per jaar lopen. En als ie met 2 jaar wel kapot gaat, kan ik em dan wel weer uitelkaar halen. Dat houd me bezig.
basia
Normaliter ben ik het wel eens met @RPCounty ;maar in dit geval valt het bij deze typen fendt best mee .
Ten eerste het lager word gesmeerd ; er zit een vetnippel op de schuifmof , doe je hier vet in word de schuifmof en ook het lager voorzien van vet ( eens per jaar een paar vetspuit-pompjes )
Ten tweede de koppeling c.q. drukgroep gaat vrij licht , het is n.l. een vrij licht koppelingetje (25 cm doorsnee ) dus lager word niet extreem belast .

Dat in deze types fendt een vrij licht (rij) koppeling zit heeft met de construktie te maken ; door bijna verdubbeling van het toerental , word ook het motor-koppel op de (rij) koppeling gehalveerd .

En wat betreft dat een lager van de ene op de andere dag kapot gaat , nou nee , gaat ie eerst wel lawaai maken .

Mijn wiellagers van mijn auto (15 j oud ) ga ik ook niet vernieuwen zolang ze goed zijn (geen buigeluid geven ) en omdat ze morgen kapot zouden kunnen gaan .

@SjoerdHylke sucses met de opbouw ; komt wel goed denk ik !
SjoerdHylke
@basia komt goed! Vanmiddag even plaat bestellen
basia
@SjoerdHylke

Die 0 ring om het aftakas steunlager zou ik wel ook even vernieuwen .
SjoerdHylke
@basia Heb ik vandaag direct mee besteld!
RPCounty
@basia als hij inderdaad te smeren is dan heb je helemaal gelijk. Deze gaan veel langer mee dan normaal met droge montage. Ik heb jaren lang met deutz gewerkt maar daar kon je t risico echt niet nemen.
fendt2
@SjoerdHylke heb je de fendt van @wim71 gekocht?
basia
@fendt2
Dan heb je 100 punten gescoord met je juiste diagnose !
fendt2
@basia daar lijkt het wel op.
fendt2
@basia toen ik deze foto zag dacht ik heb dit ergens genoemd. Maar kon het hier niet terug vinden. Maar wel ergens in een ander topic
basia
@fendt2

Ja klopt ; in een topic van @wim71 van 3 weken geleden .
SjoerdHylke
@fendt2 Niet van wim gekocht
fendt2
@SjoerdHylke toevalig 2x een 106 met een koppelings probleem.
SjoerdHylke
@fendt2 Deze stond al een tijdje stil
+1
SjoerdHylke
Fendt rijdt inmiddels weer! Bedankt iedereen voor het helpen! 😀
basia
@SjoerdHylke

Mooi ! Rijdt weer ; maar (ont) koppelt nu ook weer zo als het hoort , neem ik aan ?
SjoerdHylke
@basia Zeker, koppelt weer als een nieuwe 😉 van de week even voor de mixer, het luie zweet er uit draaien.
Wimsumar
Beste Sjoerd-Hylke:

Quote Reactie van @SjoerdHylke:
luie zweet er uit draaien.

Jaaaah hallo! Het is een FENDT hè. Die willen ook wel kapot! Wordt eerst zelf maar eens een beetje Fendt-wegwijs alvorens deze 'nieuw'kooptrekker tot het uiterste te willen belasten. (Je zou niet de eerste zijn die zo onverwacht/onbedoeld grote schade draait).
SjoerdHylke
@Wimsumar Ik zet hem voor de mesttank met daaronder een 4 kuubs pomp, krijgt hij niet veel te voorduren. Hij rookt wat en laat hem daarom een dagje mestpompen. Kan die even een dag werk doen.
SjoerdHylke
@SjoerdHylke Wij mixen met de mesttank, niet met een mixer. Pompen de dikke mest vooruit de stal, en laten de mest daarna achterin de stal weer inlopen. Zo creëren we een rondpompsysteem, waarbij we uit 3 mestkelder kunnen zuigen. Dit deden we eerst al met de fiat 60-66 op 1000 toeren aftakas, dus moet de fendt ook wel lukken.

Heb je nog een paar goeie blooper foto's of video's? Help mee!

Iedereen heeft 'm wel eens vastgereden. Het overkomt de beste.

Meld je eenvoudig aan voor deze website en maak elke week opnieuw kans op een geldprijs! De 5 meestbekeken van de week worden namelijk beloond!

Lid worden is heel eenvoudig!